pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Aermacchi to włoska firma z branży lotniczej, początkowo znana pod nazwą Società Anonima Nieuport-Macchi, a od 1919 - jako Aeronautica Macchi. Wytwórnia została założona w 1912 przez Giulio Macchiego w Varese w Lombardii. Ponieważ znajdowała się na brzegach jeziora Varese, jej specjalnością były wodnosamoloty. Aeronautica Macchi dostarczała samolotów dla armii w czasie obu wojen światowych. Nastanie pokoju oznaczało jednak spadek zapotrzebowania na samoloty i łodzie latające, toteż firma najpierw zaczęła produkować małe trójkołowe furgonetki dostawcze, a potem zainteresowała się rynkiem motocyklowym. Zaczęła poszukiwać projektanta, który mógłby stworzyć dla niej atrakcyjny lekki motocykl. Okazał się nim Lino Tonti, wcześniej zatrudniony u Benelliego, a w czasie wojny pracujący w branży lotniczej. Tonti skonstruował dla nich 50-tkę, która pobiła rekord prędkości w tej klasie. Lekkie motocykle Aermacchi zdobyły pewną popularność na włoskim rynku, do czego z pewnością przyczyniły się ich sukcesy w sporcie. Firma wprowadzała na rynek kolejne modele, nadając im nazwy zawierające słowo „Ala” („skrzydło”): Ala Verde, Ala Blu, Ala d'Oro... W 1956 rozpoczęła produkcję Chimery, swego pierwszego czterosuwa.

[img] W roku 1960 połowę akcji firmy wykupił Harley Davidson, z myślą o tym by wytwórnię w Shiranna koło Varese wykorzystać do produkcji lekkich motocykli, od 125 do 350 cm3, przeznaczonych na amerykański i europejski rynek. Miała to być próba złamania dominacji japońskich producentów, takich jak Honda i Yamaha, w tym segmencie rynku. Pierwszym motocyklem Aermacchi sprzedawanym w USA pod nazwą Harley Davidson był Sprint 250 z 1961. Potem pojawił się Sprint 350.

[img] Aermacchi odnosił sukcesy na wyścigach; w 1972 Renzo Passolini zajął na ich motocyklu drugie miejsce w Grand Prix w klasie 250. W 1974 Harley Davidson całkowicie przejął włoską firmę. Motocykle Aermacchi, teraz już jako Harley Davidson, wygrały trzy razy z rzędu Roadracing World Championship w klasie 250, w latach 1974, 1975 i 1976. W 1976 wygrały ten wyścig w klasie 350. W 1978 Harley Davidson sprzedał swój włoski oddział braciom Castiglioni, założycielom firmy Cagiva. Kontynuowali oni produkcję motocykli w Varese pod nazwą HD Cagiva do 1980.