pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Moto Guzzi Superalce 1946

[img]

Moto Guzzi Superalce z roku 1946, czterosuw 500 cm3. Waga: 187 kg, prędkość maksymalna: 110 km/h. Egzemplarze wykorzystywane w celach wojskowych otrzymywały szare malowanie. Motocykle Guzzi były używane przez włoską armię od końca lat 20-tych, a pierwszy model zaprojektowany specjalnie dla wojska, GT 17, powstał w 1932. GT 17 był oparty na cywilnym GT 16, odziedziczył po nim silnik typu IOE (zawór wlotowy nad wylotowym) trójstopniową skrzynię biegów i sprężynową amortyzację kierownicy. Do roku 1939 Guzzi dostarczył armii 4810 motocykli GT 17. W 1939 powstała ulepszona, lżejsza wersja - GT 20. Zaraz po jej wprowadzeniu została przemianowana na „Alce” (Łoś). W czasie drugiej wojny światowej był to podstawowy motocykl włoskiej armii. Do 1943 wyprodukowano ich ponad 6000. W 1943 Alce został zastąpiony przez potężniejszy model, Superalce, który był wykorzystywany w wojsku i policji jeszcze w latach 50-tych. Moto Guzzi kontynuowało jego produkcję aż do 1955, kiedy zastąpił go model Falcone.

„Motocykle odgrywały wielką rolę na wszystkich frontach drugiej wojny światowej. Armia amerykańska miała swego Harley'a-Davidsona WLA, armia niemiecka swoje BMW. Motocykle pozwalały żołnierzom na szybkie przemieszczanie się, lecz kiedy przychodziło do walki, musieli z nich zsiadać, aby móc strzelać. Włosi postanowili rozwiązać ten problem (...) W 1943 wprowadzono Superalce. Ze swym jednocylindrowym czterosuwowym silnikiem 500 cm3 był to motocykl dość podobny do swego poprzednika, Alce, którego armia włoska używała od 1939. Ważnym dodatkiem był jednak karabin Breda M30 montowany na kierownicy. Można z niego było strzelać tylko po zatrzymaniu się, jednak żołnierze mogli pozostać na swych motocyklach.

[img] Podobno robiono próby z 9-milimetrową Berettą M38A, starając się przystosować motocykl do strzelania w czasie jazdy, lecz to rozwiązanie nigdy nie weszło do produkcji. Inne firmy, jak Harley-Davidson, starały się rozwiązać problem dodając do motocykli wózki boczne z drugim żołnierzem, który mógł strzelać w czasie jazdy, lecz to tylko odebrało motocyklom ich największe zalety, szybkość i łatwość manewrowania.” (z www.bikebandit.com)

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img]